✔️ از لابه لای یک گفتگو
◀️ #خواندنی | #روزنامه #همدلی
🗓 ۱۶ #خرداد ۹۶
گفتوگو با سیدحسن #خمینی معمولا جالب از آب در میآید. طنز نهفته در سخنانش، اشراف او بر موضوعات #اجتماعی، #فرهنگی، #ادبی، #هنری و حتی #ورزشی از عوامل این جذابیت است. یادگار امام(ره) اگرچه در مقام تولیت آستان امام خمینی به سنت دو دهه اخیر همواره یکی از سخنرانان مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) بوده است، اما روز یکشنبه 14 خرداد ترجیح داد که سخن نگوید و علت آن را در برنامه تلویزیونی شامگاه 14 خرداد با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی، جلوگیری از ...
خستگی مردم روزهدار و طولانی نشدن برنامه عنوان کرد.
سیدحسن خمینی در این گفتوگوی تلویزیونی به مسائل مهم مربوط به امام پرداخت و در میانه نیز تلاش کرد که با خطوط قرمز رسانه ملی بازی کند. وی در توضیح شعری از امام به نکتهای اشاره کرد که اشاره به «تکرار» خاتمی در دوانتخابات اخیر بود. یادگار امام در جایی از این گفتوگوی تلویزیونی به این شعر امام اشاره کرد که«ای وا زده ترهات بس کن/ تکرار مکررات بس کن/ بربند زبان یاوهگویی/بشکن قلم و دوات بس کن.... بردار تو دست از سر ما/تکرار مکررات بس کن...» نکته جالب در این بخش این بود که وی با ادای کلمه تکرار(با فتح ت) گفت:« تکرار بر وزن تفعال است، اینگونه نیست که بر اساس لهجه یزدی، با فتحه خوانده شود.»
او در بخش دیگری از این گفتوگو در مواجهه با تذکر مجری مبنی بر اینکه وقت برنامه رو به پایان است، به او گفت که تا صبح وقت هست میتوانیم بحث کنیم. مجری هم به او گفت: وقت صداوسیما محدود است. سید حسن خمینی هم با هوشمندی گفت: شما میتوانید ادامه دهید، مردم هم اگر نپسندیدند، میتوانند کانال را عوض کنند.
به گزارش خبرگزاریها، حجتالاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی طی سخنانی در گفتوگوی زنده تلویزیونی برنامه «نگاه یک» با اشاره به برگزاری مراسم سالروز رحلت امام(ره)، اظهار کرد: دغدغه زیادی بود که مراسم امسال را چگونه برگزار کنیم؛ چرا که امسال این مراسم در ماه رمضان قرار گرفته بود و پس از دیداری که با رهبری داشتیم، تصمیم گرفتیم که برنامه را در عصر برگزار کنیم و زمان برنامه را نیز کوتاه کردیم و خود من نیز سخنرانی نکردم تا برنامه مدت کمتری داشته باشد که البته از حضور مردم در این مراسم تشکر ویژهای میکنم که سرمایه این نظام همین مردم هستند.
وی افزود: حقیقت امر این است که امام(ره) بیان درد جامعه خود بوده است. ما در تاریخ سید و آخوند زیاد داشتهایم، اما هیچ کدام امام(ره) نشدهاند. امام(ره) کسی بود که مردم بیان دردهای خودشان را در کلام ایشان میدیدند.
سیدحسن خمینی ادامه داد: مردم به چنین کسی که نسخه درد جامعه خودش است، اقبال میکنند. مردم امام(ره) را حلال مشکلات خود میدانستند. واقعا جامعه آن روز، جامعهای که از بنگلادش تا شمال آفریقا را در برمیگیرد، بر پیشانی امام(ره) حل مشکلات را میدیده است.
وی تاکید کرد: اگر امروز میخواهیم امام(ره) در جامعه همچنان زنده باشد که هست و مورد توجه جوانان باشد که هست، باید تفسیری از دیدگاههای امام(ره) ارائه دهیم که در حل مشکلات کشور کارگشا باشد.
سیدحسن خمینی درحالی که میگفت امام در ماه رمضان، شعر میخواند، شعری را با تکمله «تکرار مکررات بس کن» خواند و گفت: تکرار بر وزن تفعال است و اینگونه نیست که بر اساس لهجه یزدی، با فتحه خوانده شود.
سیدحسن خمینی با بیان این که امام(ره) در برابر کسانی که موضوع حکومت اسلامی را طرح کردند، جمهوری اسلامی را ارائه دادند، گفت: هرگاه توانستیم پیوند عمیق مردم را با این نظام حفظ کنیم، مشکلاتمان را هم میتوانیم حل کنیم.
یادگار اما (ره) با بیان این که علت زنده ماندن امام در جامعه این است که امام(ره) فراتر از جناحهای سیاسی بوده است، گفت: ما نباید اجازه دهیم میراث جامعه مصادره شود. امام(ره) و شهدا متعلق به یک جناح و دیدگاه نیستند و رمز ماندگاریشان هم همین است که خودشان در زمان حیات اجازه مصادره خودشان را ندادند.
سیدحسن خمینی با تاکید بر این که امام(ره) هوش بسیار بالایی داشت، اظهار کرد: همه کسانی که دوست و دشمن امام(ره) بودند به این مسئله اقرار میکنند که تیزهوشی و استعداد امام(ره) بسیار بالا بوده است. امام(ره) از آغازین سالهای جوانی در کنار مسائل سیاسی مشق کرده است و از نزدیکان آیتالله کاشانی بوده است که ایشان هم به امام(ره) امید داشتهاند که مرجع شود. امام(ره) حوادث سیاسی چون نهضت ملی شدن صنعت نفت و سایر موارد را دیدهاند.
وی افزود: کسانی چون آیتالله هاشمی و آیتالله خامنهای و دانشجویان خارج از کشور که در نهضت امام(ره) حضور داشتهاند، دیدهاند که امام(ره) چگونه از خارج از کشور و از پاریس داخل را مدیریت کردند و در واقع مدیریت یک سال مانده به انقلاب امام(ره)، مدیریتی است که میتوان آن را در کلاسها تدریس کرد.
سیدحسن خمینی با اشاره به زمان بازگشت امام(ره) به ایران اظهار کرد: وقتی امام(ره) قرار بود به ایران بازگردد، همه جز خود امام(ره) و ابوی من با این موضوع مخالف بودند اما امام(ره) با توجه به تجربههای پیشین تصمیم گرفتند که به ایران باز گردند و اتفاقا همان پرواز هم تیر خلاصی به رژیم بود.
وی در پاسخ به این پرسش که امام(ره) چه نقشی برای مردم در حکومت قائل بودند، گفت: به نظرم حکومتی که پذیرش مردم را به همراه نداشته باشد، حداقل با بحران مشروعیت مواجه است. همانطور که حاکمی که عادل نیست، مشروعیت ندارد، حاکمی هم که اقبال مردم را ندارد، مشروعیت ندارد. برای این هم میشود موارد زیادی را از سیره امام و ائمه معصومین آورد. بنابراین، این موضوع که مردم در حکومت حضور داشته باشند، موضوع مهمی است.سیدحسن خمینی افزود: امام(ره) برای انقلاب تاکیدش به مردم بود. این مردم هستند که باید در این عرصه حاضر باشند.
یادگار امام(ره) تاکید کرد: ما البته هیچ وقت به آرمانشهر نمیرسیم و ترسیم این آرمانشهر برای آن است که راه گم نشود. آرمانشهرها دستنیافتنیاند که اگر نبودند آرمانشهر نبودند. این که در جامعهای فقیر نداشته باشد، در آرمانشهر ممکن است، اما ما باید در این مسیر که در جامعه فقر وجود نداشته باشد، حرکت کنیم و باید ببینیم که آیا شیب حرکتمان در این مسیر مناسب است و امکانات لازم را برای ریشهکن کردن فقر یا حرکت در سمت ریشهکن کردن فقر داریم یا نه و درست حرکت میکنیم یا نمیکنیم.
وی افزود: البته نباید بیانصافی کنیم. به هرحال انقلاب در برخی از موارد به اهداف خود رسیده و در برخی موارد هم نرسیده است و باید بیشتر تلاش شود که در این زمینه باید از همه دولتها تشکر کرد که هر کدام در حد خود برای حل مشکل فقر عمل کردند.
سیدحسن خمینی با اشاره به موضوع تحجر در دیگاه امام، گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از عقلاییترین کارهایی است که در جامعه اسلامی شکل میگیرد و موضوعات جامعه را تشخیص میدهد اما آنچه به عنوان تحجر مطرح است، ارتباطی به حکم حکومتی یا بررسی آن از سوی مجمع تشخیص ندارد.
یادگار امام تاکید کرد: من یک بار در دوران طلبگی که پدرم سخنرانی درباره مفهوم تحجر داشت، به ایشان گفتم که بیتعارف یکی از مشکلات شما این است که تعریف دقیقی از مفهوم تحجر ندارید. اسلام ناب اسلامی است که از یک سو مقابله با تحجر دارد و از یک سو مقابله عناصر غیردینی دارد که میخواهند وارد دین شود.
وی افزود: اسلام آمریکایی که امام به آن اشاره میکردند، همان اسلام سرمایهداری است، البته در آن زمان که این موضوع مطرح شد، دوران انتخابات مجلس سوم بود که جریان جامعه روحانیت و مجمع روحانیون پیش آمده بود که آقای مهدوی کنی این توصیف امام را درباره اسلام آمریکایی به خود گرفتند، اما امام در دیداری با ایشان اشاره کردند که منظورم شما نبودهاید.
- ۹۶/۰۳/۱۶
- ۱۳۷ نمایش