وبلاگ دو هفته نامه بیان لر

برخی از مطالب تولیدی نشریه بیان لر را در این وبلاگ بخوانید
اشتراک مطلب

وبلاگ دو هفته نامه بیان لر

برخی از مطالب تولیدی نشریه بیان لر را در این وبلاگ بخوانید

وبلاگ دو هفته نامه بیان لر

وبلاگ خبری دو هفته نامه بیان لر برای خبرها و پوشش آخرین اتفاقات استان لرستان و همچنین ارائه مطالب نشریه بیان لر راه اندازی شده است.
کانال تلگرامی دوهفته نامه بیان لر
t.me/bayanlor
شما می توانید مطالب، پیشنهادات و انتقادات خود را به تلگرام سردبیر نشریه بیان لر ارسال کنید
t.me/behzadcp
ایمیل
radiobaiaan@gmail.com

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب
 در الگوهای مدیریتی بخصوص در حوزه شهری در کشورهای غربی سه وجه بسیار حائز اهمیت است که عبارتند از: برنامه ریزی، اجرای برنامه ها، نظارت و ارتقای برنامه ها. 
برای مدیریت درست شهر علاوره بر این، داشتن تجربه، اطلاعات لازم در زمینه سیستم شهری، سازمان های مربوطه و روند فعالیت ها حائز اهمیت است.
همچنین می دانیم که شهرداری بعنوان نهادی خصوصی باید دو اصل را مدنظر قرار دهد. ابتدا نقش مردم و  تشویق آنها برای مشارکت بیشتر در ارتقاء شهر و دوم مهیا کردن شرایط برای بهره گیری از توان بخش خصوصی. افزایش کیفیت خدمات رسانی در شهرها، استفاده درست از ظرفیت های افزایش درآمد شهرداری (مانند توسعه سینماها، شهربازی، مکان های تفریحی، توریستی و ... )  یاری رساندن شوراها برای تصویب لوایح خاص با همکاری نمایندگان برای توسعه دایره مدیریت شهری،  افزایش کیفیت و همچنین نگهداری خیابان ها، فرهنگ سازی، افزایش کیفیت حمل و نقل شهری و بسیاری دیگر از این نمونه ها از مهمترین وظایفی هستند که سال هاست در شهرهای استان لرستان مغفول از اجرا مانده اند.
آنچه که امروز شوراهای شهر و روستا را در نظر مردم مهم تر کرده، فاجعه پلاسکو و فسادی است که امروز با گسترش شبکه های مجازی بیش از پیش در نظر مردم جلوه کرده، بنظر می رسد که در انتخابات پیش رو با تغییر بنیادی انتخاب شوندگان مواجه باشیم.
شورای اسلامی شهر و روستا، شوراهایی هستند که در شهرها و روستاهای ایران بطور جداگانه با رای مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند. شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان‌های تابعه هر استان تشکیل می‌شود.
بر لزوم وجود شوراهای مختلف در قانون اساسی تصریح شده‌است، اما تدوین سازوکار اجرایی آن تا دولت اول دکتر خاتمی به تعویق افتاد. اولین دوره انتخابات سراسری شوراهای اسلامی کشور در ۷ اسفند سال ۱۳۷۷ با استقبال زیاد مردم در بیش از ۴۰۰۰۰ حوزه انتخاباتی برگزار گردید و نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار نفر از منتخبین مردم جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند.
شروع به کار شوراهای اسلامی از ۹ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ و همزمان با پیام رهبر فقید انقلاب اسلامی، آیت الله خمینی (ره) در خصوص شوراها و با صدور پیام ویژه‌ای از سوی مقام معظم رهبری، آیت الله سیدعلی خامنه‌ای آغاز گردید. این نهاد مردمی فعالیت‌های گسترده و مؤثری در کل کشور دارد.
اما از آن زمان تا کنون نقدهای بسیاری به شیوه مدیریت شهری توسط منتخبان مردم  وارد شده است. غافل از اینکه شوراها توسط خود مردم انتخاب می شوند و بالطبع باید نقدها را بر مردم متمرکز کرد!
 شاید مهمترین علت اینکه شوراها نتوانسته اند موفقیت چندانی را کسب کنند؛ وجود فرهنگ غالبا محله ای است که بر انتخاب افراد صالح سایه افکنده است؛ در لرستان هرگاه قرار است انتخاباتی در جغرافیای آن برگزار شود بی شک صدر تاثیرگذاری در رای ها طایفه گرایی است. معظلی که متاسفانه کلیشه شده اما خوشبختانه در سال های اخیر شاهد کاهش تاثیرگذاری آن بوده ایم اما کماکان مهمترین عامل در انتخابات لرستان طایفه گرایی است.
شایان ذکر است که متاسفانه در استان لرستان رای های خاموش بسیاری وجود دارند که بنا به دلایل متفاوت این افراد علاقه چندانی به رای دادن در انتخابات بخصوص شوراها را ندارند. جالب اینجاست که همین افراد از مهمترین منتقدان شهرداری ها هستند. چه خوشتان بیاید چه نه باید گفت که اگر دلسوز دیار خود هستید قطعا رای شما در ورود افراد اصلح به شوراها حائز اهمیت است و بی تفاوتی شما زخم کهنه عدم مدیریت در استان را عمیق تر خواهد کرد.
 نگاه بی تفاوت شما می تواند باز هم مانند گذشته افرادی را وارد شوراها کند که چندان علم و آگاهی کافی نسبت به امور شهری را ندارند.
در انتخابات پیشرو اگر به صورت اجمالی افراد ثبت نام شده را بررسی کنیم، افرادی پا به عرصه گذاشته اند که جایگاهشان هنر است و می توان گفت در بهترین حالت می توان بعنوان مشاور در کنار این نهادها حضور داشته باشند. تصمیم گیران در امور شهری باید افرادی متخصص در امور شهری باشند.
متاسفانه اگر به ترکیب شوراها در ادوار گذشته نظر افکنیم؛ خواهیم دید که افرادی با کمترین سواد مدیریت شهری در آنها حضور داشته اند.. حتی برخی از آنها در بیان خود مشکل داشته و توان انتقال سخن خود را نداشته اند!
یکی دیگر از نکاتی که در انتخابات پیشرو باید بدان توجه کرد، حضور پر رنگ زنان است.. در انتخابات شوراهای کشور فرانسه، 50 درصد از نمایندگان شوراها باید زنان باشند. براساس آمار ستاد انتخابات کشور، حدود هفده هزاررو هشتصدو هفتادو پنج نفر از نامزدها زنان هستند.  این نشان می دهد که زنان جامعه ما تمایل بسیاری به حضور در عرصه های مدیریتی دارند که این افق روشنی را پیشروی زنان جامعه ما ترسیم می کند.
شاید بهتر است مردم اعتماد بیشتتری به بانوان کنند؛ چرا که نیمی از افراد جامعه ما زنان هستند و حضور زنان در شوراها می تواند زمینه را برای توزیع مناسب تر امکانات  به طور اخص برای بانوان مهیا کند.
در پایان قشری که در طی سالیان گذشته به خاطر شهرت و محبوبیت توانسته اند در انتخابات شوراهای شهر و روستا پیروز میدان باشند ورزشکاران و هنرمندان بوده اند. جایگاه هنرمندان و ورزشکاران همواره در دل مردم است و به همین  دلیل و به سبب علاقه  وافر مردم توانسته اند رای های بیشتری را جمع کنند اما آیا کارایی این افراد به اندازه شهرت  آنها بوده است؟
به طور قطع جواب خیر است! عمده فعالیت های شوراها و شهرداری ها در امور عمرانی است لاقل برای استان ما که به طور گسترده ای از وجود مشکلات عمرانی رنج می برد؛ پس به طور منطقی باید سکان این نهاد به عهده افرادی باشد که دست کم در رشته های عمران، معماری، شهرسازی و ... تخصص کافی را داشته باشند. 
اینکه فردی مجری، ورزشکار، بازیگر و ... محبوب و توانایی است مزیتی است که بیشتر برای اجرای برنامه های سرگرم کننده مناسب است نه مدیریت...!  مگر آنکه آن فرد تجربه خوبی در زمینه های مرتبط با این امور از خود نشان داده باشد. 
انتخابات پیشرو برای آینده شهر ما بسیار حائز اهمیت است به دلیل آنکه سیاست ها برای توسعه  گردشگری در نظر گرفته شده و باید با چشمانی باز افرادی را روانه شوراها کنیم که توان، تخصص و تجربه کافی در این حوزه و حوزه های عمران شهری را داشته باشند.

آمار ثبت نام شوراهای شهر و روستا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی