وبلاگ دو هفته نامه بیان لر

برخی از مطالب تولیدی نشریه بیان لر را در این وبلاگ بخوانید
اشتراک مطلب

وبلاگ دو هفته نامه بیان لر

برخی از مطالب تولیدی نشریه بیان لر را در این وبلاگ بخوانید

وبلاگ دو هفته نامه بیان لر

وبلاگ خبری دو هفته نامه بیان لر برای خبرها و پوشش آخرین اتفاقات استان لرستان و همچنین ارائه مطالب نشریه بیان لر راه اندازی شده است.
کانال تلگرامی دوهفته نامه بیان لر
t.me/bayanlor
شما می توانید مطالب، پیشنهادات و انتقادات خود را به تلگرام سردبیر نشریه بیان لر ارسال کنید
t.me/behzadcp
ایمیل
radiobaiaan@gmail.com

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
آخرین مطالب

حشمت اسکینی

حشمت اسکینی
کنش گر اجتماعی

شماره 75 دوهفته نامه بیان لر / سال هفتم / 19 فروردین 1396 

از زمان خلقت آدمیزاد تاکنون تغییرات زیادی در سطوح مختلف زندگی این مخلوق خداوند ایجاد شده است. زندگی انفرادی به خاطر نداشتن اعتماد به دیگران، پناه بردن به غار ها و نقاط امن برای جلوگیری از حمله جانوران و درندگان، ضرورت تعامل، همکاری و کمک کردن به یکدیگر، تشکیل گروه ها و اجتماعات برای مقابله با حمله دیگر جمعیت های انسانی، دفاع از سرزمین ها، منابع آبی، آلی و  #معدنی #کشاورزی و ... همه و همه موجب شد انسان بعنوان یک موجود با شعور، تنها راه پیشرفت و تعالی را در زیستن جمعی و با هم بودن بیابد. بدین لحاظ بود که گروه‌های مختلف مردم با روحیات، تفکرات، عقاید و سلایق مختلف در کنار یکدیگر تشکیل #روستاها، #شهرها و کشورها را دادند. به جهت برقراری نظم و امنیت در جوامع تازه تشکیل داده شده؛ قوانین و مقرراتی وضع و تدوین کردند و همگان ملزم به اجرای آن شدند.
شهرها گرفتند، شهروندان در کنار یکدیگر قرار گرفته و شهرها را به وجود آوردند. قرار گرفتن شهروندان در کنار یکدیگر و تشکیل یک جامعه واحد تحت عنوان شهر ضرورت تشکیل یک نهاد، یک سازمان، یک ارگان و یا یک اداره را جهت شناسایی چالش ها، معضلات، مشکلات، پتانسیل‌ها و برنامه ریزی مناسب برای شکل گیری مناسب شهر و رفع معضلات و تبدیل پتانسیل‌ها به فرصتها را پیش‌بینی می‌کرد. بدین سان بود که با قرار گرفتن شهروندان در کنار هم شهرها گرفت و برای نظارت بر کلیه امورات مبتلا به یک شهر ارگانی به نام شهرداری تشکیل و وظایفی برای این ارگان تعریف شد. در طی سال های متمادی تکالیف و وظایف مشخصی در غالب قوانین و مقررات مربوط به شهر و شهروند و شهرداری وضع و تدوین شد.
با پیشرفت جوامع بشری و توسعه علوم مختلف و توسعه شهرها وظایف شهرداری ها بیشتر و بیشتر شده، به گونه ای که امروزه کمتر، شهری و شهروندی می تواند بدون وجود شهرداری ها در شهر زندگی نمایند. شکل گیری کوچه ها و معابر، انجام سنگفرش و آسفالت و روکش معابر به جهت تسطیح آن ها و جلوگیری از بلند شدن گرد و خاک، تسهیل در رفت و آمد، تردد وسایل نقلیه، تنظیف شهر و جمع آوری زباله ها و حفظ بهداشت عمومی شهر، ایجاد پارک ها و فضای سبز به جهت ارتقاء روحی و روانی و فکری شهروندان، توسعه حمل و نقل عمومی بار و مسافر بجهت استفاده مناسب و بهینه از معابر، ضرورت وجود امور ورزشی به خصوص ورزش همگانی برای شهروندان، کنترل و نظارت بر ساخت و سازها و شکل گیری بناها و در یک جمله پیش بینی کلیه احتیاجات و نیازهای ضروری یک شهر و شهروندان و در مجموع اقداماتی که ضرورت دارد برای رفع احتیاجات شهر و شهروند شکل بگیرد؛ از وظایف بیشمار شهرداری ها می باشد.
تحقق این امر و هدف مهم و کنترل شهر نیاز به یک مدیریت واحد دارد. مدیریتی که در جوامع پیشرفته از سالها قبل شکل گرفته و شهر یکپارچه در اختیار شهرداری‌ها می باشد. وجود مدیریت واحد در شهر ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ چرا که از بی برنامگی ها، بی نظمی ها، اقدامات و فعالیت های توسعه ای و عمرانی هم راستا و مشابه جلوگیری می‌کند. توسعه و پیشرفت شهر در سایه مدیریت واحد سریعتر، مفیدتر و با هدفتر پیش می‌رود از اتلاف وقت و زمان و استهلاک منابع و پتانسیل ها جلوگیری می‌کند.
وظایف بیشمار و متعدد، خدمات مضاعف و عدیده توسط شهرداری ها، موانع و مشکلات، و چالش های پیچیده خاص خود را دارد که نمی توان انتظار داشت
شهرداری ها بدون همکاری و تعامل شهروندان در جهت رفع و رجوع آنها اقدام کنند. از طرفی هم نمی توان انتظار داشت تمام چند صد هزار نفر اهالی یک شهر، درخواست ها، سلایق و پیشنهادات خود را برای اجرایی شدن به شهرداری‌ها ارائه نمایند که انجام این موضوع امری محال بنظر می‌رسد. لذا تشکیل کمیسیونی متشکل از منتخبین مردم تحت عنوان انجمن شهر یا شوراها برای نظارت بر فعالیت شهرداری‌ها، تجمیع نظرها و نیازهای شهروندان و انجام اقدامات لازم و رفع نیازها بر اساس اولویت در شهر ضرورتی انکار ناپذیر می باشد.
در این راستا چند سالیست در وطن ما شوراهای شهر با انتخاب شهروندان وارد عرصه فعالیت شهرداری ها شده اند.متاسفانه شهروندان در انتخاب منتخبین شوراها مسیر مشخص و واحدی که توسعه شهر را در پیش داشته باشند را دد پیش رو نگرفته اند و راه یافتگان به شورای شهر ها آنچنان که انتظار می‌رفت نه تنها گره ای از گره های کور شهرداری‌ها را نگشودند بلکه تا حدودی خود موجب و پس رفت و عقبگرد شهرداری‌ها شدند! استخدام افراد غیرمتخصص و غیرضرور در سطحی بالاتر از نیاز شهرداری‌ها، استفاده از افراد بدون تخصص و تجربه کافی در پست‌های حساس و کلیدی شهرداری ها بر اساس رابطه، تزلزل مدیریت‌ها در ماندن یا جابجایی کردن که موجب بی انگیزگی مدیران و رکود کارها شد، نداشتن برنامه و خط‌مشی مناسب جهت افزایش سطح درآمد شهرداری ها، تحمیل هزینه‌های مضاعف بر شهرداری و موارد اینچنینی از جمله مواردی است که می توان به عنوان اقدامات غیر مفید بعد از تشکیل شوراها به آنها اشاره نمود و متاسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد. 
انتخاب درست افراد بعنوان اعضای شورای شهر می‌تواند موجب رشد و توسعه و پیشرفت و بالندگی شهرها شده و از طرفی انتخاب افراد ناکارآمد زمینه‌ساز کاهش بهره وری شهرداری ها، تزلزل مدیریت، کندی توسعه شهر و ... را موجب می شود.
انتخاب درست اعضای شورای شهر موجب تبدیل شدن چالش ها به فرصت‌ها و افزایش بهره وری از امکانات موجود می شود و انتخاب نادرست فرصت‌ها را می سوزاند و امکانات و اعتبارات را در جهت مصالح شخصی بکار می گیرد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی